Wednesday, March 01, 2006

Akademiker del II


Jaha, då var det dags igen:

Massiva kommunikationsproblem mellan kursledare till föreläsare till labhandledare.

På föreläsningen idag upptäcker vi att laborationen kl. 11-15 krockar med föreläsningen kl. 9-12
aj aj, vi säger åt föreläsaren som ringer upp handledaren, handledaren säger då att vi kan börja ett istället, ännu mera aj aj eftersom labben är upplagd så här:
preparation 30min, väntetid 2h, preparation 30min.
Det optimala vore att kl. 11 gå iväg från föreläsningen och starta labben och sedan återvända till föreläsningen, och efter det ta lunch.

"Suddenly, Professor Liebowitz realizes he has come to the seminar without his duck."

Detta funkar för vår föreläsare, men inte för vår handledare, dumarsle. (Han är ju där eller hur, han ska ju handleda oss egentligen från kl 11). Så på en rast går jag upp till handledaren, skäller på honom (hans försvar är nämligen att han ska äta lunch då), han blir sur på mig och jag säger "right" och går.

Kommer på lite senare att alltihop är kursledarens fel, som lagt upp schemat, dumarsle.

Kan trösta mig att jag fick 3.5 poäng ifrån max på tentan.

3 Comments:

At 1/3/06 20:27, Blogger C. said...

Jodu, GU är bra kassa faktiskt. För Elever i alla fall. Universitetet verkar satsa mindre och mindre på undervisning och mer på forskningsdelen. En skev fördelning som kommer slå slint på många plan. Ett exempel är att när en ny tjänst skall tillsättas så får folk från hela landet (och utifrån) ansöka om platsen. Sen finns en nämd som väljer ut vilka som skall få platsen (har en vän, Daniel som är med där, kom in via ÄG. Det är inte så att han har nåt att säga till om men univeritet vill kunna säga att de har med studenter representerade.). Pedagogik finns långt lång ner på listan över bra egenskaper för någon som skall forska och undervisa (de har ju kvoter av båda hela tiden) om det ens finns med. Nej vad man går på är hur artiklar personen publicerat och även hur många referneser han/hon har (artiklar som hänvisar till de egna artiklarna). Ju fler artiklar desto större bedöms deras chanser att dra in forskningsbidrag få de internationella stiftelser som styr sånt.

Eleven har ingen plats på universitet längre. Härligt... [börjar bli bitter igen, så jag slutar nu]

 
At 1/3/06 20:29, Blogger C. said...

bra gjort på tentan! Dit når inte jag riktigt (är fortfarande en rätt usel student)

 
At 2/3/06 12:32, Blogger Oskar Johansson said...

oh yeah. 3,5 från max är fint.

 

Post a Comment

<< Home